SZKOLENIE
REKONSTRUKCJA 3D MIEJSCA ZDARZENIA DROGOWEGO W OPARCIU O DANE UDOSTĘPNIANE PRZEZ GEOPORTAL KRAJOWY

Kilka słów o szkoleniu
Kurs obejmuje zagadnienia rekonstrukcji 3D miejsc zdarzeń drogowych w oparciu o dane udostępniane przez geoportal krajowy. Tworzenie podkładów stosowanych w programach do przeprowadzania symulacji przebiegu wypadków drogowych jest realizowane na bazie wysokorozdzielczych ortofotomap lotniczych (do 5cm/pix), danych LiDAR (chmur punktów pozyskanych metodą skanowania lotniczego) oraz ogólnodostępnych danych 3D (Numeryczne Modele Terenu, dane tekstowe, rastry tematyczne).
Przygotowane podkłady mogą być stosowane przez każdy program do analiz wypadków drogowych obsługujący formaty takie jak: E57, OBJ oraz JPG/PNG/TIFF (bitmapy).
W trakcie zajęć zostaną zrealizowane dwa ćwiczenia praktyczne obejmujące rekonstrukcje miejsca zdarzenia dla rejonu leśnego ze znacznymi nachyleniami drogi oraz fragment infrastruktury miejskiej.
Aby zastosować podkłady pobrane z geoportalu i przygotowane w programach CloudCompare oraz Meshlab, program do wykonywania symulacji przebiegu wypadków drogowych musi obsługiwać format E57 (chmury punktów) oraz OBJ (modele wektorowe 3D)
Dla kogo jest dedykowane szkolenie ?
Szkolenie jest przygotowane z myślą o osobach, które poszukują nowych metod tworzenia planów sytuacyjnych w oparciu o dane 3D (symulacje, analizy, wizualizacje oraz animacje).
Aby przystąpić do szkolenia nie jest wymagane ukończenie szkolenia z zakresu fotogrametrii. Szkolenie obejmuje tematykę tworzenia wirtualnego środowiska 3D w oparciu o dostępne dane w serwisach internetowych. Znajomość fotogrametrii (Agisoft Standard) może wspomóc realizację tych zadań poprzez uzupełnianie materiału o modele 3D pomierzone w trakcie oględzin na miejscu zdarzenia (obiekty istotne z punktu widzenia analizy wypadku np. fragment infrastruktury drogowej, drzewo etc.).
Zapraszam do wzięcia udziału w szkoleniu. Więcej informacji znajduje się w dalszej części opisu.
Najbliższy termin szkolenia
Nazwa szkolenia: Rekonstrukcja 3D miejsca zdarzenia drogowego w oparciu o dane udostępniane przez geoportal krajowy.
Data: 19.04.2024 r.
Cena: 700 zł brutto
Miejsce szkolenia: Krakowski Park Technologiczny, ul. Podole 60, 30-394 Kraków, sala Nostromo
*dla osób, które brały udział w szkoleniu z Agisoft przewidziana jest zniżka -15%
Zakres tematyczny szkolenia:
- krótka teoria dot. specyfikacji różnorodnych formatów danych 3D udostępnianych przez geoportal,
- funkcjonalność serwisu geoportal.gov.pl oraz dostępne narzędzia pomocne w rekonstrukcji zdarzeń drogowych,
- edycja i obróbka danych 3D pobranych z geoportalu,
- przetwarzanie danych pomiarowych LiDAR,
- transformacja danych 3D do układu lokalnego (dowolny lub przyjęty przez ogniwo wypadkowe policji),
- dwa ćwiczenia praktyczne dla obszaru leśnego (nachylenie drogi) oraz miejskiego (złożona infrastruktura drogowa i otoczenie),
- opis metodyki wykonania rekonstrukcji 3D w sporządzanej opinii z zakresu badania wypadku drogowego.
Co to jest LiDAR ?
LIDAR (eng. Light Detection and Ranging) to jeden z najnowocześniejszych systemów mapowania, który wykorzystywany jest do skanowania przestrzeni w trójwymiarze za pomocą wiązki laserowej. Odległości między mierzonymi obiektami są wyznaczane na podstawie zmian długości fal emitowanych przez laser oraz różnic w czasie powrotu wiązki do detektora. Po wykonaniu pomiarów, tworzony jest model 3D terenu w postaci chmury punktów. Chmura punktów zapisana jest formacie LAS i oprócz współrzędnych punktów, zawierają m.in. informacje o klasie danego punktu oraz o intensywności odbicia sygnału. Punkty mogą również posiadać przypisane wartości RGB, pozyskane ze zdjęć lotniczych (jeśli zostały pozyskane w trakcie skanowania).

Zalety danych LiDAR:
- pokrycie całego kraju danymi ALS o zróżnicowanej gęstości punktów,
- możliwość klasyfikacji danych i uzyskanie modelu terenu bez pokrycia (roślinności, budynków etc.),
- odtworzenie morfologii terenu pokrytego szatą roślinną (w przeciwieństwie do fotogrametrii, wiązka lasera przebija się przez pokrywę roślinną i odbija od powierzchni ziemi),
- poza współrzędnymi XYZ zostają zapisane dodatkowe informacje takie jak: klasa, intensywność zapisanego punktu, RGB.
- błąd średni wysokości ≤ 10cm,
- nie wymagają mocnych sprzętów komputerowych.
Wady danych LiDAR:
- aktualizacja dla terenu Polski w dużych odstępach czasowych,
- gęstość chmury od 4 pkt (obszary niezurbanizowane) do 20 pkt (miasta) na m2 (fotogrametria zawiera nawet kilkanaście tys. pkt.),
- gorsza jakość kolorów RGB w porównaniu do fotogrametrii,
- czasami występują duże ubytki w powierzchni oraz niewystarczająca ilość punktów reprezentujących obiekty pionowe o małych wymiarach.
Co otrzymam na szkoleniu?
- nośnik pamięci zawierający ćwiczenia oraz pliki instalacyjne programów;
- certyfikat wraz z suplementem zawierającym wykaz tematyczny szkolenia;
- dostęp do internetowej platformy z bazą wiedzy dot. omawianych zagadnień na szkoleniu pod adresem: pointlab.vxm.pl.
Wymagania:
- własny sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem do symulacji wypadków;
- gotowość na dużą dawkę wiedzy !
Co otrzymam na szkoleniu?
- nośnik pamięci zawierający ćwiczenia oraz pliki instalacyjne programów,
- certyfikat wraz z suplementem zawierającym wykaz tematyczny szkolenia,
- dostęp do internetowej platformy z bazą wiedzy dot. omawianych zagadnień na szkoleniu pod adresem: pointlab.vxm.pl.
Wymagania:
- własny sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem do symulacji wypadków,
- gotowość na dużą dawkę wiedzy !
Sylwetka absolwenta kursu:
- Wiedza z zakresu wykorzystywania danych 3D udostępnianych przez geoportal;
- Umiejętność obsługi geoportalu oraz prawidłowe stosowanie dostępnych opcji i narzędzi;
- Znajomość sposobów obróbki danych 3D w celu ich wykorzystania w programach spec. w analizach wypadków;
- Praktyczne wykorzystanie podkładów 3D w oprogramowaniu do przeprowadzania symulacji przebiegu zdarzeń drogowych;
Sylwetka absolwenta kursu:
- Wiedza z zakresu wykorzystywania danych 3D udostępnianych przez geoportal;
- Umiejętność obsługi geoportalu oraz prawidłowe stosowanie dostępnych opcji i narzędzi;
- Znajomość sposobów obróbki danych 3D w celu ich wykorzystania w programach spec. w analizach wypadków;
- Praktyczne wykorzystanie podkładów 3D w oprogramowaniu do przeprowadzania symulacji przebiegu zdarzeń drogowych;